Helgens kurs

Hej!
Eftersom att jag haft fullt upp under helgen har jag tyvärr inte hunnit uppdatera i bloggen. Lördag och Söndag har det varit kurs i Sala mellan 9.30-17.00 för Annica Aller. Lördagkväll sov Lisa och Veronica hos mig vi käka mat och titta på Melodifestivalen tillsammans med popcorn :), kul iaf! :)<3 Igår kväll direkt efter kursen åkte jag och Rasmus på ridhusträning lagom hjärntvättad utav Annica Allers ord gick det väldigt bra, eftersom att jag jobbat på det sättet med honom tidigare jobbade han väldigt bra.

Jag har tagit med mig väldigt mycket ifrån kursen och har även ritat ned alla kombinationer och banor, här nedan får du ett smakprov av vad jag lärt mig under kursen och vad jag kommer att tänka på med Stina i framtiden.

*Jobba hela vägen släpp henne aldrig (endast vid blindbyten).

*Bekräfta att hon gör rätt i slalom, tänk på att berömma lugnt så att hon kan behålla koncentrationen.


*Mjuka upp svängarna om möjlighet finns (dock inte för mycket, lagom är bäst).


* Fullfölja det jag gör.


* Om jag vill förbereda henne för en sväng säger jag hennes namn, istället för hinderkommando då jag vill korta upp hennes steg.


* Gå inte vidare till nästa steg i banan för än Stina också är klar. T.ex. gör inte ''sista steget'' i framförbytet innan hon har landat.

* I ovanstående punkt skriver jag om att fullfölja framförbytet när hon landat, registrera det Stina gör på banan!

*Vi nedfarter ska jag ställa mig snett framför nedfarten.


* Beröm henne över kontaktfältshinder, peppa henne vid slutet, bygg upp en förväntan hon ska vara "aktivt" stillastående.


* De tre stegen i en sväng:
1. Förbereda - exempelvis mjuka upp svängen.
2. Genomföra svängen - visa hunden vad den ska göra, namnkommando.
3. Slutföra - vänta tills hunden landat innan vi går vidare.


* Om jag ser till att Stina är i sin väg så är hindren där. Det är min uppgift.

* Va inte i Stinas väg när hon ska vara där.


*Stina rör sig parallellt med mig.

*Mina armar är en förlängning av min kropp, utnyttja det.

*Stör inte Stina när hon genomför ett hinder, hjälp henne!

* Även om jag inte är där Stina är kroppsligt ska jag vara där mentalt.


* Jag måste samarbeta med Stina i starten, jag kan inte ta upp det under loppet.

* När jag går en banvandring bör jag koncentrera mig på vägen, svängarna istället för enbart hindren.
Under banvandring bör jag tänka någorlunda i dessa steg:
1. Börja med att uppmärksamma hur banan går.
2. Hur är hundens väg?
3. Vart finns svängarna?
4. Hur ska jag förbereda svängarna?


*Nerväxling är också ett bra alternativ för Stina som förberedelse för en sväng. Vänd upp mot hunden och använd ''fel arm'' och säg hennes namn klart och tydligt, detta bör ske ett steg innan hindret.

Helgen har bjudit på en hel del aha upplevelser, häftigt!

_________________
När jag kom hem ifrån skolan idag låg det ett ''paket'' till mig i brevlådan, jag förstod såklart att det är maddes film som kommit! Susan Garetts film om slalomträning 2x2 metoden. Coolt, alltså kommer du få den snart, madde ;).


Det är tur att det är filmerna hon fått i present då fodralet antagligen fått sig en smäll under leveransen (dessutom tunt fodral i dåligt material :P) så fodralet går inte att stänga och CD skivorna ville gärna hoppa ur fodralet på en gång :P, fast skivorna kanske är väldigt förväntansfulla inför att madde ska spana in dem ;D.

Jaja, grattis igen madde! (Filmen är inte bara från mig om någon missuppfattat utan oxå ifrån lisorna och veronica!<3)

Ha de bra kväll!

/josefine


Kommentarer
Postat av: Madeleine

YEY!!! Min present!!! :P Tack igen!!! Älskade skattjakten också, det var som att få två presenter iom den!! <3

2009-03-09 @ 21:33:59
URL: http://madillly.blogtown.se
Postat av: Anonym

Vad kul det måste vara och bara kunna åka och träna agility.Hatar det med Idre :'( men snart får vi en hoppbana =) =) xD jag hade också tänkt att lära ayla 2x2 tekniken i slalomen, men jag vet inte än ;). Har du fått mitt mejl ?? =)



KRAM <3 saknar deäjj!!

2009-03-10 @ 18:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0